advertise

عوارض جانبی در لیزر موهای زائد

قرمزی و التهاب :

حذف موهای زائد با لیزر به فولیکول های مو آسیب میرساند؛ بنابراین بدن نیز به آن واکنش نشان می دهد. به همین علت معمولا بیماران پس از جلسات لیزر، قرمزی و التهاب را در ناحیه درمان شده مشاهده می کنند. به همین علت وجود کمی التهاب در ناحیه لیزر شده کاملا طبیعی است. این علائم بسیار کوتاه مدت بوده و مانند التهاب و قرمزی پوست که پس از اپیلاسیون یا بند انداختن رخ می دهد، از بین می‌رود. برخی از متخصصین پوست و مو از کرم های موضعی برای کاهش واکنش پوست بدن به فرآیند لیزر مو استفاده می کند.
التهاب اولین واکنشی است که پوست نسبت به اشعه لیزر نشان می دهد و معمولاً چند ساعت


پوسته پوسته شدن :

افرادی که پوست های خشکی دارند؛ احتمالا پس از اتمام جلسه لیزر مو، پوسته پوسته شدن روی ناحیه لیزر شده را مشاهده خواهند کرد. این عارضه جانبی هرچند ظاهر ناخوشایندی دارد، اما خود به خود از بین میرود. البته این پوست ها می تواند ایجاد خارش و سوزش کند، اما با استفاده از کرم مرطوب کننده و یا کرم های آلوئه ورا میتوان از طولانی شدن عوارض جلوگیری کنیم.

آیتک

ورکشاپ های تخصصی اپراتور لیزر موهای زائد آیتک

جهت اطلاع از مباحث و زمان برگزاری دوره های آموزشی اپراتور دستگاه های لیزر موهای زائد و دیگر دستگاه های زیبایی با ما در تماس باشید و یا ما را در پیج اینستاگرام به نشانی itechteb@ همراهی کنید.

آیتک

عفونت پوست :

مانند تمام روش های دیگر حذف موهای زائد که به فولیکول های مو آسیب میرساند، لیزر نیز خطر عفونت را به همراه دارد. به همین علت اگر در ناحیه ای که قرار است لیزر شود؛ تبخال، جوش چرکی یا هر نوع مشکل پوستی ناشی از عفونت وجود داشته باشد و علائم آن توسط متخصص پوست و مو در تشخیص داده شود، باید تا بهبودی کامل عفونت جلسات لیزر مو به تعویق بیفتد.


تغییر در رنگ پوست :

مشاهده تغییر رنگ پوست در نواحی لیزر شده بعید نیست. گاهی اوقات ناحیه لیزر شده تیره تر یا روشن تر از سایر نواحی پوست بدن به نظر می رسد. شاید به نظر برخی از بیماران این وضعیت یکی از عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد باشد و آنها تصور می کنند که رنگدانه های پوستشان تغییر پیدا کرده و هرگز درمان نخواهد شد. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. این تغییر رنگ، حداکثر دو هفته تا یک ماه باقی می ماند و پس از آن پوست خود به خود به رنگ طبیعی قبل بازمی گردد.


سوختگی و تاول :

احتمال ایجاد سوختگی و تاول در صورتی که حذف موهای زائد با لیزر در کلینیک تخصصی و توسط اپراتور آموزش دیده لیزر انجام گیرد؛ بسیار ناچیز است. اما گاهی اوقات در سالن های آرایشی، لیزر مو توسط تکنسین های بی تجربه که دوره های لازم را نگذرانده اند؛ انجام می شود و تنظیمات نادرست دستگاه لیزر، عوارض جانبی خطرناک مانند سوختگی، جای زخم و تاول ها را ایجاد می کند. متخصصین پوست و مو می تواند پوست های حساس را تشخیص داده و پیش از شروع جلسات لیزر مو، پوست بیمار را با استفاده از سیستم های خنک کننده لیزر خنک کند تا از ایجاد سوختگی روی پوست جلوگیری شود.


آسیب دیدن چشم :

آسیب دیدن چشم ها واقعا می تواند یکی از عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد باشد؛ زیرا انرژی لیزر هنگام تابیدن به پوست بسیار زیاد است و خطر آسیب رساندن به چشم ها در اثر برخورد اشعه لیزر وجود دارد. به همین علت پیش از شروع جلسات لیزر، عینک شخصی به بیمار داده می شود که می بایست تا پایان جلسه لیزر روی چشم ها بگذارد. متخصص لیزر نیز از همین عینک های محافظ استفاده می کند تا از آسیب رسیدن به چشم ها جلوگیری شود.


جای زخم :

جای زخم معمولاً جزو عوارض جانبی لیزر مو نیست؛ اما در صورتی که تکنیسین لیزر خطایی داشته باشد، ممکن است اثر زخم پس از اتمام جلسه لیزر روی پوست مشاهده شود. همچنین در صورتی که بیماران به درستی از ناحیه لیزر شده مراقبت نکند ممکن است اثر زخم آن باقی بماند.
به منظور جلوگیری از ایجاد زخم روی پوست لیزر شده، باید آن را مرطوب نگه داشت و از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کرد همچنین درصورت مشاهده علائم عفونت بلافاصله باید به متخصص پوست و مو مراجعه کرد.


افزایش رشد مو :

افزایش بیش از حد رشد موهای زائد در ناحیه لیزر شده گاها جزء عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد است. اما این عارضه تنها زمانی بروز می کند که بیمار با وجود ابتلا به بیماری هایی مانند اختلالات هورمونی، کم کاری تیروئید، دیابت و... یا بدون آگاه کردن متخصص لیزر مو نسبت به آنها اقدام به لیزر موهای زائد کند. پیش از شروع جلسات لیزر به مراجعین فرم خاصی ارائه می‌شود تا هرگونه بیماری یا اختلال هورمونی که به آن مبتلا هستند را به اطلاع تکنسین لیزر برسانند تا از بروز چنین عارضه‌ای جلوگیری شود. همچنین عدم کاربری صحیح دستگاه توسط اپراتور، مبنی بر عدم اعمال انرژی کافی به فولیکول مو نیز می تواند موجب تحریک و افزایش رشد مو گردد.

آیتک

تغییر در بافت پوست :

تغییر در بافت پوست در افرادی که برنزه کرده باشند و سپس اقدام به لیزر موهای زائد نمایند؛ احتمال تغییر در بافت پوست وجود دارد. بهتر است به منظور جلوگیری از بروز چنین عارضه جانبی، توصیه متخصص لیزر را جدی بگیرید و حداقل ۶ هفته پیش از شروع جلسات لیزر با حمام آفتاب و یا دستگاه سولاریوم برنزه نکنید.


نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.