advertise

اصول لیزر

لیزرها بر اساس اصل فتوترمولیز انتخابی (selective photothermolysis ) کار می کند، یعنی انرژی لیزر به گرما تبدیل می شود و به صورت انتخابی فولیکول مو را تخریب می کند.
انرژی لیزر به دنبال تابش بر روی سطح پوست، توسط ملانین که کروموفور (choromophore) هدف در مو می باشد جذب می شود.
ملانین به ویژه یوملانین انرژی لیزر هایی که طول موج بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ نانومتر دارند را بهتر جذب می کند و فئوملانین که در موهای بلوند و قرمز یافت می شوند، انرژی لیزر با این طول موج‌ها را به خوبی جذب نمی کند.

انرژی لیزر در مو به گرما تبدیل می شود و به طور انتخابی مو را تخریب می‌کند. از آنجایی که جذب انرژی توسط پوست اطراف اندک است، پوست آسیبی نمی‌بیند.

نحوه برهمکنش لیزر و بافت

همانطور که ذکر شد، دستگاه های لیزر نوری، یک طول موج خاص را با حداقل پراکندگی تولید می کند و از این رو باعث ایجاد نوری تک رنگ موازی و به شدت متمرکز می شوند.
در زمان تماس نور لیزر با پوست، اشعه لیزر یا جذب می شود یا منعکس می شود، یا از پوست عبور می کند و یا پراکنده می شود. تمامی چهار واکنش ذکر شده، به درجات مختلف دیده می شود ولی بهترین آنها از نظر بالینی، میزان جذب است.
به دنبال جذب شدن اشعه لیزر، گرمای آزاد شده از لیزر می تواند طیفی از پاسخ های بافتی را برانگیزد، که این طیف شامل: ساخت کلاژن درمی با اثرات کاهش چین و چروک تا آسیب به ساختارهای رشد فولیکول مو و آسیب به سلول‌های اندوتلیال عروق خونی می باشد که به ترتیب باعث حذف موهای ناخواسته و حذف ضایعات عروقی می شود.
جز اصلی دستگاه لیزر، منبع لیزر است.
منبع لیزر یک ماده ای است که وقتی توسط انرژی خارجی تحریک می شود، نور با طول موج خاصی را از خود ساطع می کند. به عبارت دیگر منبع لیزری خصوصیاتی را دارد که به دنبال برانگیخته شدن، باعث تقویت نور می شود.
یک منبع لیزر ممکن است جامد (مثلاً در لیزرهای الکساندرایت،nd:yag، ruby)، مایع (مثل dyes ) یا گازی مثل (co۲) باشد. دستگاه های مختلف لیزر با توجه به منبع لیزر و طول موجی که تولید می کند، شناخته می شوند.
علاوه بر منبع لیزر تمامی دستگاه های لیزر یک اتاقک نوری دارند، که منبع لیزری را احاطه می کند که نقش تقویت کننده را به عهده دارد.
از دیگر اجزای دستگاه لیزر می‌توان به منبع تغذیه یا پمپ اشاره کرد، که انرژی لازم برای منبع لیزری را فراهم می‌کند.
انرژی نیز توسط کابل های فیبر نوری در یک بازوی متحرک حاوی چندین آینه به سطح پوست منتقل می‌شود. جذب انرژی لیزر به وجود کروموفور (ساختار جذب نور) بستگی دارد. پارامترهای دستگاه های لیزری به نحوی تنظیم می شود که نور لیزر در کروموفور های ضایعات پوستی نسبت به کروموفور های پوست اطراف بیشتر جذب شود. 

مکانیسم عملکرد لیزر در رفع موهای زائد 

برای اینکه هر طیفی از امواج لیزر بتواند اثر بیولوژیک خود را اعمال کند، به سلول هدف نیاز دارد. پس از برخورد پرتو لیزر به پوست، انرژی لیزر به صورت انتخابی توسط هدف مربوطه (سلول هدف) جذب می گردد. سلول هدف برای لیزرهای رفع موهای زائد، ملانین یا رنگدانه مو می باشد که در فولیکول مو قرار دارد. ملانین با جذب انرژی لیزر و انتقال آن به شکل گرما به لایه زیرین، باعث تخریب فولیکول مو (یا بهتر است بگویم آسیب به ساختارهای رشد فولیکول های مو ) می شود.
لازم به تاکید است که میزان جذب انرژی لیزر بستگی به حضور رنگدانه ها ( اجزاء جذب کننده نور) دارد.
نکته بسیار مهم اینکه، لیزر به صورت کلی باعث کاهش تراکم، ضخامت، سرعت رشد مو و بالتبع روشن شدن مو می شود.

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.