advertise

لیزر تراپی

کاربرد ها و مزایای لیزرتراپی

امروزه پوستی زیبا یکی از معیارهای مهم زیبایی به شمار می‌رود و اغلب مردم با داشتن مشکلات هرچند محدود پوستی احساس ناخوشایندی دارند و به دنبال رفع این معایب هستند و شاید برای این کار از پرداخت هزینه‌های هنگفت هم دریغ نکرده باشند لیکن نتیجه مطلوب و موردنظر خود را نیز نگرفته‌اند. یکی از کاربردهای مهم لیزر، در درمان بیماری‌های پوستی و زیبایی صورت و حتی بدن می‌باشد.
لیزر تراپی از روش‌های درمانی پزشکی است که بر پایه تقویت نور به شیوه گسیل القایی تابش‌کار می‌کند. در روش لیزر تراپی برای رفع بیماری و عارضه‌ها، انرژی را به‌گونه‌ای به بافت‌های زیرپوستی انتقال می‌دهد که به لایه‌های سطحی پوست آسیب نرسد.
در لیزر تراپی پرتوهای نورهای تمرکزیافته پرقدرت با طول موج‌های مختلف (برای هر نوع بیماری مخصوص به خود است) به مدت‌زمان‌های متفاوت توسط دستگاه در عمق بافت موردنظر بدن نفوذ نموده و انرژی را به‌صورت کنترل شده و مستقیماً به سلول‌های آسیب‌دیده انتقال می‌دهد و موجب بهبودی، به‌واسطه تحریک بافت‌های آسیب‌دیده برای داشتن عملکرد طبیعی خود می‌شود. دقت عملکرد در روش لیزر تراپی، به‌واسطه کوچک بودن آن بسیار بالاست که این می‌تواند دقیق‌ترین حالت ممکن باشد که در روش‌های دیگری این میزان دقت امکان‌پذیر نمی‌باشد.


لیزر درمانی | آی تک

انواع روش های لیزر درمانی

در روش لیزر تراپی دو روش درمانی مختلف وجود دارد:
۱- روش اول لیزر تراپی کم‌توان
۲- روش دوم لیزر تراپی پرتوان

لیزر درمانی | آی تک

لیزر درمانی کم توان

روش درمانی لیزر تراپی کم‌توان و سرد به‌عنوان روش درمانی مکمل در طب سنتی کاربرد بیشتری دارد. در لیزر تراپی کم‌توان به‌هیچ‌وجه گرما تولید نمی‌شود و روش درمان با امواج نور قرمز و مادون‌قرمز با سطح توان پایین‌تری نسبت به لیزر مورداستفاده قرار می‌گیرد.
در این روش لیزر به مدت ۳۰ ثانیه به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب‌دیده قرار داده می‌شود و از لایه‌های پوست و بافت چربی زیرپوست تا عمق ۲ تا ۵ سانتی‌متر عبور می‌کنند و هنگامی‌که این انرژی جذب می‌شود ، باعث تغییرات فیزیولوژیکی در سلول‌های ناحیه مورد درمان، بهبود بافت‌های آسیب‌دیده و صدمات التهابی و کاهش سطح درد می‌شود و نیازی به استفاده از دارو نیست و هیچ‌گونه عوارضی را به همراه ندارد.
این روش یکی از راحت‌ترین، بی‌خطرترین و ایمن‌ترین روش‌های درمانی است که بیماران معمولاً احساس ترس ندارند و بر خلاف لیزرهای جراحی، با لطافت و بدون آسیب به سلول‌های پوست انجام می‌گیرد. این روش درمان، به لیزر تراپی سرد و یا کم‌توان معروف است که تنها عیب این روش مدت‌زمان کوتاه آن است که در نتیجه برای تأثیرگذاری قابل‌توجه نیاز به جلسات درمانی بیشتری دارد.

لیزر درمانی پرتوان

امروزه لیزر تراپی پرتوان از روش‌های نوین در مراکز فیزیوتراپی است که استفاده وسیعی دارد. در لیزر تراپی پرتوان، از توان و انرژی بالاتری برای بافت‌های عمیق‌تر و عبور از لایه‌های پوست در جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات استفاده می‌شود که نتیجه تأثیرات درمانی عمیق‌تر و گسترده‌ای را شامل می‌شود. طبیعتاً هر چه توان قدرتی لیزر بیشتر باشد، میزان نفوذپذیری آن به بافت‌های بدن بیشتر شده و به دلیل توان و قدرت بالا در روش لیزرتراپی پرتوان طول مدت دوره درمان به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد و بسیاری از مشکلات کوتاه تر شده و اثربخشی آن در مقایسه با لیزر کم‌ توان بسیار بیشتر خواهد بود.


مزیت های لیزر درمانی

درمان بسیاری از بیماری‌هایی که با درد فراوان روبرو است، با لیزر تراپی بدون درد و غیرتهاجمی به‌راحتی قابل‌رفع است. با کمترین جراحت و بدون آسیب به بافت بدن در زمان کوتاه‌تری نسبت به جراحی سنتی انجام می‌پذیرد، همچنین جراحی به‌صورت دقیق‌تر و با صدمه بسیار کمتری به بافت بدن به‌صورت سرپایی و بدون دوران نقاهت انجام می‌گیرد و در اغلب موارد نیازی به بیهوشی عمومی نیست، که تورم و التهابات بسیار ناچیزی به همراه دارد. لیزردرمانی مزایای بسیار زیادی برای درد دارد که برخی از آنها عبارتند از:


این فرایند می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند؛ زیرا باعث اتساع عروق خونی می‌شود. به همین خاطر خاصیت ضد ورم نیز دارد. این درمان به سیستم تخلیه لنفاوی نیز کمک می‌کند تا نواحی متورم را تسکین دهد. در نتیجه این فرایند، مایعات بافتی تا حد قابل‌توجهی کاهش خواهند یافت.

نور لیزر به عمق پوست نفوذ کرده و نرخ ترمیم بافتی و سلولی را افزایش می‌دهد. نور لیزر سلول‌ها را با انرژی خود شارژ می‌کند. با افزایش سطح انرژی در سلول ها، سلول ها مواد مغذی را با سرعت بالاتری جذب کرده و مواد زائد را سریع‌تر تخلیه می‌کنند. در نتیجه این فرایند، سرعت ترمیم سلول‌ها شتاب می‌گیرند.

این درمان ذاتاً مسکن درد است، در نتیجه درد را تسکین می‌دهد. لیزردرمانی خاصیت ضد درد خود را به اثبات رسانده است. این درمان تأثیر مثبتی بر سلول‌های عصبی دارد، در نتیجه انتقال درد به سمت مغز را مسدود می‌کند. به همین دلیل حساسیت عصبی شخص کاهش خواهد یافت. به‌خاطر کاهش التهاب، تجمع مایعات کمتر و درد کمتری وجود خواهد داشت. این درمان در تسکین درد مؤثر بوده؛ زیرا باعث آزادشدن مواد شیمیایی ضد درد از جمله اندورفین و انکفالین (که در مغز و غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شوند) در بدن می شود.


وقتی عصب‌ها آسیب ببینند، نتیجه آن بی‌حسی و اختلال خواهد بود. لیزردرمانی با تسریع در سرعت بازسازی عصبی به شما کمک می‌کند تا از چنین شرایطی پیشگیری کنید. این درمان همچنین دامنه سیگنال‌های عصبی را افزایش می‌دهد تا بدن ریکاوری سریع‌تری داشته باشد.

این درمان تأثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی بدن دارد؛ زیرا ایمونوگلوبولین‌ها و لنفوسیت‌ها را تحریک می‌کند. نور لیزر با آنزیم‌های مولکولی جذب می‌شود که در نتیجه آن تولید ATP افزایش می‌یابد. ATP منشأ اصلی انرژی سلولی و منبع انرژی تمام واکنش‌های شیمیایی درون سلول است.

این درمان باعث بهبودی فعالیت عروقی در بدن می‌شود. نور لیزری که به داخل پوست تابانده می‌شود، تشکیل مویرگ‌ها را در بافت مصدوم افزایش می‌دهد. در نتیجه فرایند بهبودی سرعت بیشتری یافته، زخم‌ها با سرعت بیشتری خون‌رسانی می‌شوند و بافت اسکار نیز کاهش خواهد یافت.


لیزردرمانی می‌تواند به متابولیسم سرعت تازه‌ای بخشد. این درمان باعث افزایش خروجی آنزیم‌های بخصوص می‌شود. ضمناً اکسیژن بیشتری را در اختیار سلول‌های خونی قرار می‌دهد که به افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

این درمان به تسریع فرایند بهبودی زخم‌ها کمک می‌نمایدو باعث تحریک فعالیت فیبروبلاست می‌شود. فیبروبلاست تولید کلاژن را بر عهده دارد که پروتئین بسیار مهمی برای ترمیم یا تعویض بافت آسیب‌دیده است. به همین خاطر، لیزردرمانی بر زخم‌های باز و سوختگی‌ها تأثیر بسیار زیادی دارد.

لیزردرمانی نقاط فشار و نقاط طب سوزنی را به شیوه‌ای غیرتهاجمی فعال می‌کند. با فعال‌شدن نقاط عضله، تسکین اسکلتی عضلانی درد را تجربه خواهید کرد.
کاهش شکل‌گیری بافت الیافی
لیزردرمانی به شیوه‌ای مؤثر تشکیل بافت اسکار را کاهش می‌دهد. بافت اسکار در نتیجه جراحت یا جراحی تشکیل می‌شوند.


کاربرد لیزر در زیبایی

از دیگر مصارف لیزر، رفع نقایص صورت و پوست است که به زیبایی و جوانسازی افراد کمک بسزایی می‌کند در ادامه به بررسی چندمورد می پردازیم:


بسیاری افراد که از تتوهای طولانی مدت استفاده می‌کنند بعد از گذشت زمان به مرور از شکل تتو خود خسته می شوند و تمایل دارند که آن را پاک‌سازی کنند. این حالت برای بانوان بیشتر به‌صورت تتوهای ابرو و چشم و خط لب و در آقایان تتو های بدن را شامل می‌شود. قبلاً این پاک‌سازی به کمک اسید صورت می‌گرفت که بسیار مخرب بود و احتمال ایجاد گوشت اضافی و ظاهر نامناسب پس از پاک‌سازی وجود داشت. امروزه با چندین جلسه لیزر بلافاصله یک تا یک و نیم ماهه می‌توان بدون عوارضی این ضایعات را کم‌رنگ نمود. در ابتدا ممکن است زخم‌هایی مشاهده شود ولی زود ترمیم و برطرف خواهند شد. متأسفانه به علت این‌که عمدتاً این تتوها در مراکز نامعتبر زده می‌شوند عمق آنها مشخص نیست و ممکن است به جلسات بیشتری برای برطرف‌کردن آنها نیاز باشد.

یکی از کاربردهای جدید لیزر که امروزه بسیار پرطرفدار شده است، تأثیر آن در لاغری موضعی و کاهش وزن است. این روش فقط در بخش‌های محدودی از بدن و توسط متخصص قابل‌اجرا است و نمی‌توان آن را راهی آسان برای کاهش وزن در نظر گرفت؛ زیرا کمک چندانی به کاهش وزن نمی‌کند؛ بلکه در کاهش سایز عملکرد مطلوبی نشان می‌دهد. این روش ممکن است عوارضی چون گوشت اضافه به همراه داشته باشد؛ بنابراین حتماً باید زیر نظر متخصص مجرب اجرا شود. قبل از این روش تحقیق نمایید و با پزشک خود جلسات مشاوره برگزار کنید تا مطمئن باشید برای شما مناسب است.


موهای زائد برای بسیاری افراد عمدتاً خانم‌ها و حتی آقایان مشکلاتی ایجاد می‌کنند. این موها نه‌تنها در ناحیه صورت و چانه  مشکل ایجاد می‌کنند؛ بلکه در کل بدن وجود دارند و رهایی از آنها به یک کار روتین اما پرزحمت تبدیل شده است.
روش‌های دیگر علاوه بر زمان، درد بسیاری نیز برای افراد فراهم می‌آورند و ماندگاری چندانی ندارند. لیزر کمک می‌کند  حد زیادی از حجم این موها و ضخامت آنها کاسته شود و نیاز به اصلاح‌های وقت‌گیر و خسته‌کننده را برطرف می‌کند.

از آن جا که با افزایش سن، میزان کلاژن‌سازی پوست کم می‌شود، با لیزر می‌توان ترشح کلاژن را تحریک نمود. این روش به این صورت انجام می‌گیرد که لیزر به عمقی از صورت که مسئول کلاژن‌سازی است فرستاده می‌شود و سبب کلاژن‌سازی می‌شود. این روند سبب استحکام پوست و کاهش ایجاد چروک‌ها در سنین بالاتر می‌شود.

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یکی از کم هزینه ترین روش ها برای درمان تیرگی و پف زیر چشم و ترک های پوستی و چین و چروک های ریز می باشد. این دستگاه دارای هندپیس فلزی ارگونومی می باشد. جهت مشاوره در زمینه دستگاه کربوکسی کلیک کنید.

کاربرد لیزر در درمان بیماری‌های پوستی

۱- درمان پسوریازیس :
پسوریازیس (به فرانسوی: psoriasis )، صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی از میزان ریختن آن‌ها. محرک‌های این بیماری استرس، صدمه به پوست، عفونت و بعضی داروها می‌باشد. این بیماری درمانی ندارد و در مراحل آخر که پزشک از درمان دارویی نتیجه نگرفت، برای کاهش علائم بیماری لیزر و کنترل استرس را برای جلوگیری از شدت گسترش بیماری تجویز می‌نماید.
۲- درمان خال های عروقی :
این عارضه در کودکان دیده می‌شود و ماه‌گرفتگی در این دسته طبقه‌بندی می‌شود. وقتی کودک به سن مناسبی برسد پزشک با استفاده از لیزر از انتشار بیشتر این ضایعه جلوگیری می‌کند.
۳- درمان آکنه و اسکار :

بعضی از جوشگاه‌ها به‌خصوص در جوانان باقی می‌ماند که به آن جای جوش بلوغ می‌گویند. این اسکارها شبیه فرورفتگی‌هایی در پوست دیده می‌شود. لیزرهای جدید که به آن لیزر صاف کردن پوست می‌گویند این مشکل را تا هشتاد درصد برطرف می‌کند و سبب ساختن سلول‌های جدید در محل فرورفتگی و هموارسازی محل‌های برآمده می‌شود. البته اگر آکنه هنوز فعال باشد فرد باید درمان دارویی را شروع کند و پس از درمان از این روش بهره گیرد.
۴- درمان لکه‌های حاملگی یا ملاسما :
به این مشکل ملاسما نیز می‌گویند. این لک‌ها وابسته به هورمون هستند و به همین دلیل کاملاً از بین نمی‌روند و فقط می‌توان آنها را تا حد زیادی کم‌رنگ کرد. به همین دلیل درمان دارویی همراه با لیزردرمانی از ظاهر نامناسب آن می‌کاهد. این لک‌ها ممکن است پس از دوسال یا ده سال مجددا بازگردند؛ ولی زمان دقیقی ندارند.
۵- درمان کک‌ و مک :
کک‌ ومک یک بیماری ژنتیک پوستی است که برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. کک و مک در نژادهای اروپایی بسیار شایع است و کسانی که پوست‌های خیلی سفید دارند از این مشکل رنج می‌برند. لیزر می‌تواند به کمرنگ شدن این لک‌ها کمک کند.
۶- درمان التهابات پوستی :

نوعی لیزر است که برای التهابات مفصلی استفاده می‌گردد و قدرت بالایی در موارد درمانی دارد. برای افرادی که سال‌ها قبل از ژل پاژ استفاده کرده‌اند و دچار عوارض بلندمدت شده‌اند که پس از تخلیه ژل، التهاب رخ می‌دهد و استفاده از این لیزر در کاهش التهاب و کبودی پوست بسیار مؤثر است.
۷- پیسی، برص، لک و پیس یا ویلتیگو :
یک اختلال تولید رنگ‌دانه است که در آن سلول‌های تولید رنگ‌دانه یا ملانوسیت‌ها در قسمت‌هایی از پوست تخریب‌شده‌اند. علت این بیماری هنوز شناخته شده نیست؛ ولی ممکن است از بیماری‌های خودایمنی باشد. البته درمان این مشکل ساده و فقط به کمک لیزر نیست و باید درمان‌های متفاوت بسته به‌شدت و انتشار این بیماری در پیش گرفت.
۸- زخم ها و جای سوختگی :
برای بهبود آثار زخم، جراحی و سوختگی نیز می‌توان از لیزر استفاده نمود. البته پوست به حالت اول بازنمی‌گردد؛ ولی درصد قابل‌توجهی به‌وسیله درمان دارویی و لیزر بهبود می‌یابد.


چه افرادی کیس مطلوب لیزرتراپی نیستند؟

افراد مبتلا به عیوب پوستی جزئی کاندیدای مناسبی برای لیزر جوان‌سازی نمی‌باشند. لیزر جوان‌سازی پوست از نظر بسیاری از متخصصان زیبایی یک روش جراحی است، همانند هر عمل جراحی، عوارض جانبی لیزر جوان‌سازی پوست برای حداقل یک هفته و گاها بیشتر به درازا می‌کشد. برای عیوب پوست جزئی، درمان‌های جایگزین سبک‌تر در دردسترس هستند. افرادی با پوست بسیار تیره نیز متقاضی مناسبی برای لیزر جوان‌سازی پوست نیستند، به این دلیل که در فردی با پوست تیره رنگ‌دانه وملانین پوست بیشتری موجود است و نسبت به فردی با پوست روشن‌تر در معرض خطر بیشتر جذب انرژی لیزر است.

عوارض لیزرتراپی

از دید بسیاری از مردم حتی در این زمان، لیزر تکنولوژی جدید و خطرناک می باشد به این علت که ماهیت واقعی لیزر را نمی‌شناسند و یا به علت جدید بودن این روش آن را با اشعه رادیواکتیو اشتباه می‌گیرند. در لیزرهای فیزیوتراپی درصورتی‌که اصولی و با دوز مناسب استفاده شوند فاقد عارضه جانبی بوده و هیچ خطری برای انسان ندارد.

تعداد جلسات درمان با لیزر

تعداد جلسات درمان با لیزر با توجه به عمق و شدت مشکلات پوستی، واکنش بدن به درمان و نوع لیزر، تعیین خواهد شد که معمولا بین۶الی ۸جلسه خواهد بود.

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.