advertise

لیزر مو های زائد در دوران بارداری و شیردهی

لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی

رشد مو و تغییرات پوستی در دوران بارداری و شیردهی شایع است. افزایش مقادیر هورمون ها دلیل اصلی مشکلات آزاردهنده پوست و مو در دوران بارداری ست. به دلیل این تغییرات، مخصوصا در دوران بارداری و شیردهی، زنان اغلب در این مواقع تمایل به لیزر موهای زائد یا درمان های پوستی دارند. لیزر برای رفع موهای زائد و درمان های پوستی از اواخر دهه ۱۹۹۰ توسط FDA تایید شده است. از آن زمان تاکنون هیچ مطالعه ای ثابت نکرده است که لیزر مو های زائد در دوران بارداری و شیردهی امن نیست. لذا با این وجود به پیشنهاد بسیاری از پزشکان زنان و زایمان بهتر است که در این مدت زنان قید جلسات لیزر موهای زائد خود را بزنند.
مطالعاتی بر روی موش های باردار انجام شده است که اثرات منفی نشان داده است، اما قرار گرفتن تصادفی انسان در معرض لیزر در دوران بارداری مضر نیست. اما به دلیل عدم انجام مطالعات طولانی مدت و ماهیت ظریف بارداری، اکثر متخصصان در آیتک توصیه کرده اند که لیزر موهای زائد به بعد از تولد نوزاد موکول شود.


بارداری زمان زیبایی است؛ زمانی که بدن زن دستخوش تغییرات زیادی می شود. برخی از این تغییرات خوشایند هستند - مانند ناخن های قوی تر و پوست "درخشنده"  و برخی از این تغییرات چندان خوشایند نیستند مثل به هم خوردن میزان هورمون ها و تغییر الگوی رشد موهای زائد بدن به خصوص در نواحی حساسی مانند زیر بغل و بیکینی بانوان.
معمولاً زنان باردار رشد موهای زائد را در نواحی ناخواسته تجربه می کنند و به طور قابل درک می خواهند که موهای زائد از بین بروند.
اگرچه ممکن است درد اپیلاسیون چیزی نباشد که در حین تحمل برخی دیگر از دردها و دردهای مرتبط با بارداری آن را بپذیرید، اما در بسیاری از کلینیک های خدمات پوست مو و لیزر توصیه می کنند حدالامکان لیزر موهای زائد در دوران حاملگی را  به بعد از زایمان موکول کنند و هم چنین بهتر است تا پایان دوره شیردهی صبرکنند.البته پیشنهاد میگردد که از دستگاه کربوکسی تراپی برای بهبود ترک های پوستی ناشی از حاملگی نیز استفاده نمائید.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی | آیتک

آیتک عرضه کننده متنوع ترین و با کیفیت ترین دستگاه های لیزر با سه طول موج

لیزر موهای زائد در دوران بارداری | آیتک

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که لیزر موهای زائد در دوران بارداری ضرر دارد؟ الگوهای رشد مو در دوران بارداری تغییر می کند، بنابراین مهم است که بدانید هر گونه الگوی رشد موی جدید موقتی خواهد بود. هنگامی که مو رشد می کند در یک فاز فعال به نام آناژن است.
هنگامی که مو به طور کامل رشد می کند وارد مرحله استراحت به نام کاتاژن می شود، هورمون های بارداری این مرحله را به تاخیر می اندازند بنابراین موها ضخیم تر به نظر می رسند. پس از تولد این مو با ورود به مرحله تلوژن می ریزد. ممکن است تا ۶ ماه یا حتی بیشتر طول بکشد تا سطح هورمون ها دوباره متعادل شود.


همه ی ما می دانیم که بارداری برای مدت طولانی دوام نمی آورد. پس سعی کنید از این زمان - با تمام تغییرات بدنی و هورمونی مرتبط با آن - تا آنجا که ممکن است تا پایان آن لذت ببرید. برای از سر گیری جلسات لیزر موهای زائد خود در طول بارداری و پس از زایمان عجله نکنید.
توصیه می‌کنیم تا پس از پایان شیردهی منتظر بمانید تا ترشح هورمون هایتان به سطح ثابتی برسد، زیرا نمی‌توانیم تضمین کنیم که لیزر موهای زائد یک روش کاملاً ایمن برای از بین بردن موهای زائد در این دوران باشد. با این حال، این بدن شماست ، اگر می‌خواهید در این مدت از شر موهای زائد خلاص شوید، روش‌های حذف موقت موهای زائد مانند اصلاح و اپیلاسیون هر دو گزینه‌های مناسبی هستند.


لیزر موهای زائد در دوران شیر دهی

برخی ممکن است فکر کنند که تعلیق روند حذف موهای زائد تأثیر کمتری بر حذف موهای زائد دارد، اما لزوماً اینطور نیست. فولیکول‌های مویی که در اثر لیزر از بین رفته‌اند دیگر هرگز رشد نمی‌کنند.
تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری و شیردهی باعث افزایش رشد مو می‌شود، اما منتظر ماندن تا بعد از تولد نوزاد برای شروع یا ادامه درمان‌ها بر نتایج تأثیری نخواهد داشت.

لیزر موهای زائد در دوران شیر دهی | آیتک

تا آنجا که به درمان های پوستی مربوط می شود، در دوران بارداری و شیردهی نیز همین امر صادق است. عوامل بی حس کننده معمولاً در درمان های پوست با لیزر استفاده می شوند. این داروها از طریق پوست به منبع خون ما می‌رسند و در شیر مادر یافت می‌شوند، بنابراین بهتر است درمان‌های لیزر پوست را به بعد از قطع شیردهی موکول کنید. برای رسیدن به نتایج مطلوب، به تعویق انداختن لیزر درمانی به بعد از بارداری و شیردهی و تغییرات پوستی مرتبط با این زمان توصیه می شود.
انجام لیزر موهای زائد در دوران شیردهی بی خطر است اما قبل از شروع مجدد جلسات خود باید مدتی صبر کنید. ما همیشه توصیه می کنیم چند ماه پس از زایمان صبر کنید. انجام لیزر موهای زائد در ماه های اولیه پس از تولد توصیه نمی شود. در این مدت سطح هورمون ها به سطح طبیعی خود باز می گردد. مهم است که اجازه دهید بدن در این ماه ها استراحت کند. سایر نواحی بدن تقریباً ۶ ماه پس از تولد نوزاد قابل درمان هستند.

سوالات متداول

در حالی که هیچ ارتباطی وجود ندارد که لیزر موهای زائد را به اثرات منفی بر روی زنان باردار یا شیرده متصل کند، به همین ترتیب هیچ مدرکی وجود ندارد که تضمین کند این روش حذف موهای زائد در این دوران ایمن است.
 به علت کمبود حیاتی اطلاعات در مورد اثرات لیزر موهای زائد بر روی جنین باید تمامی جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. از آنجایی که بسیاری از اپراتور های لیزر موهای زائد نمی توانند ایمنی کامل شما – و نه فرزندتان – را تضمین کنند، در دوران بارداری یا شیردهی  برای شما لیزر موهای زائد را انجام نمی دهند. اگر در دوران بارداری از رشد موهای زائد رنج می برید، راه حل های موقتی تری مانند اپیلاسیون و اصلاح را توصیه می کنیم. پس از زایمان و پایان شیردهی، می توانید جلسات لیزر موهای زائد را از همان جایی که متوقف کردید، دوباره شروع کنید.
برخی از افراد بر این باورند که توقف روش حذف مو تاثیر کمتری بر حذف مو خواهد داشت، اما همیشه اینطور نیست. فولیکول‌های مو که توسط لیزر درمانی از بین رفته‌اند، دیگر هرگز مو تولید نمی‌کنند. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و شیردهی تمایل به افزایش رشد مو دارد، اما به تعویق انداختن شروع یا ادامه درمان تا پس از تولد نوزاد تاثیری بر نتیجه نخواهد داشت.
برخی موارد منع مصرف برای شیردهی وجود دارد. برخی از آنتی بیوتیک ها و سایر داروها می توانند حساسیت پوست به نور خورشید و نور لیزر، هایپرپیگمانتاسیون (از جمله برنزه شدن پوست)، هیپوپیگمانتاسیون و احتمالاً سایر مشکلات مربوط به پوست را افزایش دهند. (به عنوان مثال، برنزه کردن ممکن است خطر ایجاد تاول و تغییر رنگدانه را افزایش دهد.) اما با توجه به چندین منبع متخصص برجسته، شیردهی هرگز به عنوان منع مصرف ذکر نشده است.
افزایش مقادیر هورمون ها دلیل اصلی مشکلات آزاردهنده پوست و مو، مثل تغییر الگوی رشد موهای زائد بدن است. به دلیل این تغییرات، زنان اغلب در این مواقع تمایل به لیزر موهای زائد یا درمان های پوستی دارند. بانوان شیرده منعی برای لیزر ندارند اما همانطور که قبلا پیشنهاد داده شد بهتر است لیزر انجام نشود
هیچ مدرکی وجود ندارد که لیزر موهای زائد بر شانس باردار شدن شما تأثیر بگذارد. اگر قصد بارداری دارید، قبل از شروع درمان لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کنید.
شما باید مراقبت پس از زایمان را به‌عنوان یک فرآیند طولانی‌مدت در نظر بگیرید، نه فقط یک قرار. در طول چند ماه اول پس از زایمان، به طور منظم با پزشک متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید تا در مورد تمام روش هایی که بدن شما در حال تغییر است صحبت کنید.
پزشک بهترین فردی است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه زمانی هورمون های شما به حالت طبیعی برگشته و پوست شما آماده از سر گیری جلسات لیزر است. این مکالمات به ویژه در صورتی که زخم یا برش‌های ناشی از اپیزیوتومی یا زایمان سزارین داشته باشید، اهمیت بیشتری خواهند داشت.
نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.