advertise

دستگاه های لیزر مو چگونه کار می کنند؟

مکانیسم بر همکنش نور و مو در لیزر اساس اصلی دستگاه لیزر موهای زائد است. لیزر موهای زائد یک روش زیبایی ست که از لیزر قدرتمند یا نور پالسی شدید (IPL) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کند.
این منبع نور فولیکول های مو را در پوست گرم کرده و از بین می برد. در طی لیزر موهای زائد، لیزر نوری از خود ساطع می کند که توسط رنگدانه (ملانین) موجود در مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می شود که به کیسه های لوله ای شکل داخل پوست (فولیکول های مو) که مو تولید می کنند آسیب می رساند. این آسیب رشد مو در آینده را مهار یا به تاخیر می اندازد.
اگرچه لیزر موهای زائد به طور موثر رشد مو را برای دوره های طولانی به تاخیر می اندازد، اما معمولاً منجر به حذف دائمی موهای زائد نمی شود. چندین درمان لیزر موهای زائد برای رفع موهای زائد اولیه مورد نیاز است و همچنین ممکن است به درمان های نگهداری نیز نیاز باشد. لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، موثرتر است، اما می توان آن را با موفقیت برای انواع پوست استفاده کرد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله راهنمای لیزر مو های پوست های برنزه مراجعه فرمائید.

خرید دستگاه لیزر سه طول موج 

خرید دستگاه لیزر سه طول موج با بهترین قیمت از شرکت تجهیزات پزشکی آیتک

دستگاه های لیزر مو چگونه کار می کنند؟ | آیتک

لیزر چیست؟

آیا می دانستید که LASER مخفف کلمه " Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation " به معنای تقویت نور به روش گسیل القایی تابش است؟ لیزر یک دستگاه الکترونیکی است که با تقویت فوتون‌ها با انرژی بیشتر از طریق برخورد با فوتون‌های دیگر، یک پرتو شدید از نور تک رنگ ایجاد می‌کند. پرتوهای لیزر می توانند مسافت های زیادی را بدون پراکندگی طی کنند و می توانند مقادیر زیادی انرژی را حمل کنند.
خب، اساساً لیزر یک پرتو نور بسیار قوی و بسیار متمرکز است. لیزرها در طیف وسیعی از کاربردها از صنعت گرفته تا ارتباطات و نقشه برداری استفاده می شوند. لیزر موهای زائدمخصوص پزشکی طراحی شده است که برای استفاده روی پوست انسان بی خطر هستند.


سه مرحله رشد مو

برای درک نحوه عملکرد لیزر موهای زائد، باید مراحل مختلف رشد مو را بدانید. موها دارای ۳ مرحله مختلف رشد هستند و همه ی موها به طور همزمان رشد نمی کنند. به همین دلیل است که ممکن است گاهی اوقات وقتی حدود یک هفته بعد اپیلاسیون می کنید متوجه شده باشید که موها دوباره شروع به رشد می کنند. معمولاً اینها همان موهایی نیستند که یک هفته پیش اپیلاسیون کردید، بلکه موهایی از فولیکول دیگری هستند که در مرحله رشد متفاوتی قرار داشتند.
سه مرحله مختلف رشد مو عبارتند از:


آناژن

مرحله رشد فعال: در این مرحله، پایین فولیکول مو (پیاز) به درم متصل می شود و خون آن از طریق پاپیلای پوستی تامین می شود.

کاتاژن

مرحله گذار: فولیکول مو شروع به مردن کرده و وارد فاز کاتاژن می شود.

تلوژن

مرحله استراحت: در این مرحله بقایای پیاز مو غیرفعال بوده و موهای چسبیده به راحتی می ریزند.


لیزر چگونه موهای زائد را از بین می برد؟

لیزر روی موهای زائد کار می کند زیرا نور پرتو لیزر می تواند به گرما تبدیل شود. نور به رنگدانه (ملانین) در مو جذب می شود. رنگدانه تیره نور را بهتر جذب می کند و آن را به گرما تبدیل می کند. سپس گرما بر فولیکول های مو تأثیر می گذارد تا از رشد مو جلوگیری کند.
برای از بین بردن پیاز فولیکول مو، که در آن خون اکسیژن مو را برای رشد تامین می کند و همچنین سلول های بنیادی که مسئول بازسازی مو هستند باید از بین بروند. هر چه مو تیره تر و ضخیم تر باشد رنگدانه بیشتری را در خود نگه می دارد و نور بیشتری را جذب می کند.
به همین دلیل مهم است که موهای خود را قبل از درمان اپیلاسیون نکنید، زیرا اگر مو وجود نداشته باشد، نور لیزر راهی برای درمان آن فولیکول مو پیدا نمی کند. بنابراین به طور خلاصه، آنچه اتفاق می افتد این است که نور ساطع می شود، سپس توسط رنگدانه مو جذب می شود، در مو حرکت می کند و به گرما تبدیل می شود و ریشه را از بین می برد.در نتیجه آن مو از بین می رود و دیگر رشد نمی کند.

لیزر چگونه موهای زائد را از بین می برد؟| آیتک

آیا حذف موهای زائد با لیزر دائمی است؟

۳ عامل اصلی وجود دارد که می تواند بر اینکه آیا ما می توانیم موهای زائد خود را دائمی حذف کنیم یا خیر، تأثیر می گذارد. فقط موهایی که در مرحله رشد هستند (موهایی که در مرحله آناژن هستند) می توانند با موفقیت درمان شوند، اما همه موها به طور همزمان رشد نمی کنند.
به عنوان مثال، در هر زمان معینی از بدن ما، تنها حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از موها در حال رشد هستند (در فاز آناژن)، بقیه یا در مرحله گذار یا در مرحله استراحت هستند. به همین دلیل است که برای بدست آوردن موهای مختلف با ورود به مرحله رشد، یک دوره درمانی لازم است. درمان برای بدن هر ۸ هفته و برای صورت ۴ هفته است. دوم اینکه فقط موهایی که رنگدانه دارند قابل درمان هستند.
اگر موهای سفید، خاکستری، بور یا قرمز دارید، مهم است که بدانید این موها جواب نمی‌دهند، زیرا هیچ رنگدانه تیره‌ای در این موها وجود ندارد که آن نور را نگه دارد. بنابراین لیزر نمی تواند حرارت کافی برای از بین بردن مو تولید کند. همچنین هر چه موها ریزتر و روشن تر باشند، حذف دائمی موهای زائد سخت تر خواهد بود زیرا رنگدانه کمتری در مو وجود دارد.
هر چه مو ضخیم تر و تیره تر باشد، رنگدانه بیشتری دارد، یعنی نور جذب شده، تبدیل به گرما می شود و دمای آن به حدود ۷۰ درجه می رسد و در نتیجه ریشه مو را از بین می برد. اگر این دما به آن نرسد، درمان فقط به مو آسیب می‌زند که منجر به رشد مجدد موهای ظریف‌تر می‌شود. در این صورت فولیکول مو به طور موثری از بین نمی رود.


آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟ | آیتک

و عامل سوم رنگ پوست است. هر چه پوست روشن‌تر باشد، می‌توانید با فلوئنس (شدت) بیشتری درمان شوید. اگر پوست شما تیره تر است، درمانگر برای درمان شما باید از فلوئنس کمتری استفاده کند. این به این دلیل است که نور لیزر تفاوت بین رنگدانه های مو یا پوست شما را نمی داند، بنابراین اگر برنزه شده باشید، خطر سوختن پوست خود را افزایش می دهید.
بهترین کار این است که پوست خود را تا حد امکان روشن نگه دارید، زیرا در این صورت می توانید با روانی بالاتر درمان شوید و به همین دلیل است که اگر برنزه شده اید، باید از آفتاب دوری کنید، هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و پس از از بین رفتن برنزه شدن، درمان خود را شروع کنید.


سخن پایانی

امیدواریم این مقاله به برخی از سوالات شما در مورد نحوه عملکرد لیزر موهای زائد و اینکه این درمان می تواند برای چه کسانی موثر باشد پاسخ داده باشد. لیزر موهای زائد یک روش فوق‌العاده مؤثر است که می‌تواند نیاز به صرف ساعت‌های بی‌شماری برای اصلاح، اپیلاسیون و کندن موهای زائد را از بین ببرد و به این معنی است که هرگز در موقعیت‌های خجالت‌آوری قرار نخواهید گرفت زیرا از قبل برنامه‌ریزی نکرده‌اید. اگر سؤال بیشتری در مورد نحوه عملکرد این روش دارید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمن ترین، ساده ترین و دائمی ترین روش حذف موهای زائد با کارشناسان آیتک تماس حاصل فرمایید.

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.